- تاریخ ایجاد در جمعه, 16 بهمن 1394 12:32
تعریف خرده فروش:
خرده فروشی به عنوان حلقه آخر شبکه پخش و توزیع و نقطه تماس مصرف کنندگان با تولید کنندگان و برندها است.
عوامل موثر در یک خرده فروشی
1- حجم فروش بالا
2- توزیعشدگی جغرافیایی فروشگاهها و انبارها
3- مدیریت سیاستگذاریهای متنوع فروش به صورت متمرکز
4- مدیریت در لحظه و به روز موجودی فروشگاهها
5- تنوع و حجم بالای کالاهای در گردش در فروشگاهها
6- ارتباط با تعداد زیاد تامینکنندگان
7- ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی و لحظهای بودن فرآیند فروش
8- پیچیدگی مدیریت گردش کالاها
9- رضایتمندی و وفاداری مشتریان
10- ضعف کنترل های درون سازمانی
11- سرعت در عملیات فروشگاه
مسائل و نیازهای خاص صنعت خرده فروشی و فروشگاههای زنجیرهای
1- نیاز تامین به موقع موجودی فروشگاهها:
2- پیچیدگی مدیریت گردش کالاها:
3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان:
4- ضعف کنترلهای درون سازمانی:
5- سرعت در عملیات فروشنده
6- جمع آوری و پردازش حجم بالای اطلاعات فروشگاه ها
7- مدیریت مالی متمرکز در فروشگاه و دفتر مرکزی
ویژگیهای صنعت خرده فروشی و فروشگاههای زنجیرهای
1- حجم فروش بالا
2- توزیعشدگی جغرافیایی فروشگاهها و انبارها
3- مدیریت سیاستگذاریهای متنوع فروش به صورت متمرکز
4- مدیریت در لحظه و به روز موجودی فروشگاهها
5- تنوع و حجم بالای کالاهای در گردش در فروشگاهها
6- ارتباط با تعداد زیاد تامینکنندگان
7- ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی و لحظهای بودن فرآیند فروش
انواع فروشگاههای خرده فروشی :
۱-فروشگاههای اختصاصی: در این نوع فروشگاهها با ترکیب نسبتا کامل و محدودی از کالاهای خاص مواجه هستیم مانند انواع کالاهای ورزشی.
۲-فروشگاههای بزرگ: در این نوع فروشگاهها، کالاهای متنوعی مانند پوشاک ،مبلمان ،اثاثیه منزل و غیره به فروش می رسد.
۳-سوپر مارکتها: فروشگاههایی است که انواع کالاهای شوینده،مواد غذایی و لوازم خانگی را به فروش
می رسانند.
۴-فروشگاههای کوچک:فروشگاههایی است که انواع کالاهای راحتی مانند خمیر دندان ،شامپو و غیره را می فروشند.
۵-سوپر استورها: این فروشگاهها معمولا دو برابر سوپر مارکتهای معمولی است ، ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی را به فروش رسانده و خدمات مختلفی نظیر خشکشویی،خدمات پستی،چاپ عکس و غیره را نیز انجام می دهند مانند فروشگاههای زنجیره ای رفاه.
ویژگی های مودر در مکان خرده فروشی
1.انتخاب بازار: انتخاب منطقه ای که ظرفیت خرده فروشی جدید را دارد.
2.ارزیابی منطقه: بررسی ویژگی ها ی کلی منطقه.
3.ارزیابی مکان : بررسی جزیی برای انتخاب مکان نهایی