آمیزه بازاریابی 7P

 

 

آمیزه بازاریابی (mixMarketing) از جمله مهمترین و اصلی ترین بخش در فرآیند بازاریابی بانکی به شمار می رود . تصمیم گیری در مورد ویژگیهای این برنامه و اجزا» آن در اختیار بانک بوده و از این جهت تحت عنوان متغیرهای قابل کنترل در بازاریابی از آنها یاد می شود .


این اجزا» عبارتند از :
1- محصول ( خدمت )(Probuct )
ارائه خدمت یکی از اجزا» اصلی برنامه های بازاریابی بانکی است . ارائه خدمات جدید بایستی براساس نیازها و خواسته های مشتریان باشد و بتواند راحتی و آسایش بیشتری را برای آنها فراهم نماید . بهره گیری از ابزارها و تکنولوژی پیشرفته امکان ارائه خدمات جدید بانکی را امروزه فراهم آورده است . در عین حال باید اقدامات لازم جهت ارتقا» کیفیت خدمات موجود هم به عمل آید .
در این بخش می باید در مورد ویژگی خاص خدمت ، مارک ، فرآیند و ویژگیهای ملموس ، بسته بندی و کیفیت خدمت تصمیم گیری شود .
ضمن اینکه هر خدمت می تواند یک هسته اصلی نیز داشته باشد این هسته اصلی بیانگر مهمترین ویژگی خدمت از دید مشتری است . مثلا کسب سود و تسهیل خدمات مالی و اقتصادی می تواند هسته اصلی خدمات بانکی باشد .

2- قیمت (Price )
قیمت معادل ریالی ( یا هر واحد پولی ) است که برای استفاده از یک کالا یا خدمت می پردازیم . در ارتباط با خدمات بانکی ، کارمزدهای دریافتی بانک و یا نرخ بهره تسهیلات بانکی و . . . در این بخش قرار می گیرند . قیمت به لحاظ درآمدزائی که در مقایسه با دیگر اجزا» آمیزه بازاریابی ( که همگی هزینه زا هستند ) اهمیت بیشتری را دارد . در تعیین قیمت می باید ضمن تلاش برای کسب درآمد و سودآوری ، به جبران هزینه ها ، حفظ سهم بازار و سیستم های قیمت گذاری رقبا نیز توجه کافی داشته باشیم .
 3- پیشبرد ( Promotion )
فعالیتهای پیشبردی مجموعه فعالیتهایی را در بر می گیرد که منجر به افزایش تقاضا می گردد و میزان استفاده از خدمات بانکی را افزایش می دهد .
فعالیتهای پیشبردی هزینه های زیادی را برای سازمان ها ایجاد می کنند اما منطق حاکم بر این نوع فعالیتها و جبران این هزینه ها با افزایش درآمد ناشی از افزایش فروش مصرف این هزینه ها را جبران می کند. فعالیتهای پیشبردی شامل بخشهای مختلفی به شرح زیر است که به آنها آمیخته پیشبرد گفته می شود :
1- تبلیغات
  2- فروش شخصی
  3- پیشبرد فروش
  4- روابط عمومی
  5- کسب شهرت و محبوبیت
6- بازاریابی مستقیم.

4- مکان ( Place )
منظور از مکان ساده بودن دسترسی مشتریان به خدمات است . در این بخش علاوه بر تصمیم گیری در مورد تعداد محلهای ارائه خدمات بانکی ( شعبه ) اعم از مجازی یا غیر مجازی در مورد مکان دقیق آنها باید تصمیم گیری شود به گونه ای که هم رضایت مشتریان از بابت دسترسی آسان حاصل آید و هم اینکه مکانهای انتخابی اقتصادی باشند . در این بخش در خصوص ویژگیهای ظاهری شعب ، امکانات و تجهیزات داخلی و ... نیز تصمیم گیری می شود .
 


5- مردم ( People )
برای اغلب خدمات ، مردم حیاتی ترین جز» محسوب می شوند . در این بخش خدمات بیشترین ارتباط مستقیم با مردم وجود دارد . بر این اساس لازم است در سازمانهای خدماتی خط مشی های پرسنلی و نحوه تعامل و رویارویی آنها با مردم تعریف گردد . در این خصوص تعریف دقیق استانداردهای استخدام ، آموزش ، انگیزش و اعطا» پاداش پرسنل به لحاظ نقش حیاتی و تعامل مداوم با مردم ضروری است . در بخش برنامه ریزی مردم در بازار یابی طراحی و توسعه الگوهای تعاملی و ارتباط نزدیک مشتریان با یکدیگر نیز بررسی می شود .

6- ابزارها و امکانات و تجهیزات فیزیکی (AssetsPhysical )
ارائه خدمات غیر ملموس با استفاده از ابزارها ، امکانات و تجهیزات فیزیکی صورت می گیرد . امکانات و تجهیزاتی که می تواند در افزایش کیفیت خدمات موثر باشند به عنوان مثال ارائه یک بروشور در ارتباط با خدمات بانکی در شعبه ای که مشتریان در انتظار دریافت خدمات بانکی مورد نیاز هستند و ارتقا» سطح آگاهی و اطلاعات او می تواند مشتری را راضی تر کند .
قرار دادن یک دستگاه شمارش پول در درون شعبه و در دسترس مشتریان می تواند در رضایت مشتری از خدمات بانک موثر باشد .

7- فرآیند ( Process )
فرآیند ارائه خدمت و میزان صرف وقت مشتری برای دریافت خدمات و همچنین مراحلی که طی می کند در این بخش بررسی می گردد . فرآیند ساده ، سریع و تعریف شده ارائه خدمت در افزایش رضایت مشتری نقش زیادی را دارد.
ساده بودن فرمها ، عملیات بانکی مرتبط با مشتری  و دیگر موارد مشابه در این بخش بررسی می گردد.

تماس با تکسا

  • ایران - مشهد-خیابان  هنرستان -حدفاصل هنرستان 31 و33 ساختمان باما 
  • 051-31937
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آمار بازدید سایت

امروز21
دیروز35
این هفته211
این ماه1147
مجموع195763

آی پی بازدیدکنندگان : 3.142.196.27
Unknown AppleWebKit Unknown Fri 26 Apr 2024 13:04
Scroll to top