- تاریخ ایجاد در دوشنبه, 16 آذر 1394 10:14
موفقترین بازارهای نوظهور خردهفروشی در سال 2015
گروه بین الملل؛ بازار خبر- بنا بر گزارش اخیر شاخص توسعه خرده فروشی جهانی که روی 30 کشور از 200 کشور جهان انجام شده، تلاطم خرده فروشی در شرق میانه، آمریکای لاتین، و روسیه رویکرد محتاط تری داشته است و همین باعث شده بازارهای نوظهور خرده فروشی در این مناطق افزایش یابد.
نه آشفتگی دربازارهای جهانی و نه تنش ژئوپولیتیک، نمی تواند عملکرد خرده فروشان را پایین نگه دارد. با بررسی یک شیب چشمگیر در قیمت نفت که خاورمیانه را تحت کنترل خود درآورده و کمترین رشد تولید ناخالص داخلی چیت در یک ربع قرن گذشتهف می توان دریافت که خرده فروشان از طریق برند ها و مارکها توانسته اند موقعیت خودشان را همچنان حفظ کنند.
بنا بر گزارش اخیر شاخص توسعه خرده فروشی جهانی که روی 30 کشور از 200 کشور جهان انجام شده، تلاطم خرده فروشی در شرق میانه، آمریکای لاتین، و روسیه رویکرد محتاط تری داشته است و همین باعث شده بازارهای نوظهور خرده فروشی در این مناطق افزایش یابد.
کاهش قیمت نفت، واحد پول کم ارزش، کاهش سرعت در رشد اقتصادی و دیگر موارد می توانند تا حد زیادی بازار خرده فروشان را تحت تاثیر قرار دهند. در این گزارش با موفق ترین بازارهای نوظهور نوظهور خردهفروشی در سال 2015 آشنا شوید.
چین
جمعیت:1355692576
سرانه تولید ناخالص داخلی: 12 هزار و 900 دلار
چین سال گذشته در جایگاه دوم قرار داشت. این کشور در 25 سال گذشته با رشد تولید ناخالص داخلی مواجه بوده تا اینکه موفق شد به راس این فهرست را یابد. میزان خرده فروشی در این کشور نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است که به نظر می رسد تا سال 2018 از ایالات متحده پیشی بگیرد.
اوروگوئه
جمعیت:3332972
سرانه تولید ناخالص داخلی: 20 هزار و 500 دلار
اقتصاد رو به رشد و صنعت گردشگری این کشور راه ورود برندهای لوکس همچون تیفانی و پرادا را به این کشور باز کرده است. همین امر باعث شده اوروگوئه بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در آمریکای لاتین را داشته باشد. همانند برزیل، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور بسیار کند بود که در 4 سال گذشته این رشد را به 9 درصد در سال رسانده است.
شیلی
جمعیت:17363894
سرانه تولید ناخالص داخلی: 23 هزار و 200 دلار
شیلی سال گذشته رتبه اول این فهرست را داشت ولی به دلایلی همچون تورم بالا، بیکاری، و روند کند رشد تولید ناخالص داخلی به جایگاه سوم سقوط کرد.
قطر
جمعیت:2123160
سرانه تولید ناخالص داخلی: 144 هزار و 400 دلار
اقتصاد پویای این کشور کوچک خاورمیانه، رشد خرده فروشی 12 میلیارد و 400 میلیون دلار را برای آن به ارمغان آورده است. به نظر می رسد رشد خرده فروشی در قطر با آغاز بازیهای فیفا 2022 افزایش یابد.
مغولستان
جمعیت: 2953190
سرانه تولید ناخالص داخلی: 10 هزارو 200 دلار
این کشور در 10 سال گذشته موفق شده از روند کند تولید ناخالص داخلی فرار کند و خود را در فهرست 10 بازار نوظهور خرده فروشی وارد کند. رشد خرده فروشی در این کشور از سال 2010 تا 2014 تا 16 درصد افزایش داشته است که همین امر موجب ورود برندهای مطرح به بازار این کشور شده است.
گرجستان
جمعیت:4935880
سرانه تولید ناخالص داخلی:7 هزار و 700 دلار
این کشور در سال گذشته پذیرای بیش از برند بین المللی بوده است که بیش از 30 درصد درآمد خرده فروشی این کشور را تامین می کند.
امارات متحده عربی
جمعیت: 5628805
سرانه تولید ناخالص داخلی:65 هزار دلار
فصای خرده فروشی در کشور امارات نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد داشته است که درآمد خرده فروشی آن را تا 71 میلیارد دلار افزایش داده است. گفته می شود این بازار نوظهور خرده فروشی تا سال 2018 مهد حضور ثابت تمامی برندهای مطرح دنیا باشد.
برزیل
جمعیت: 202656788
سرانه تولید ناخالص داخلی:15 هزار و 200 دلار
به دلایلی همچون تورم، بیکاری، و کاهش اعتماد مشتری، کشور برزیل در زمینه خرده فروشی تا 3 پله سقوط کرده است. ولی این کشور همچنان پذیرای ورود 90 درصد برندهای مطرح دنیاست و اخیرا توانسته نمایندگی تعدادی از برندهای خود رد کشورهای دیگر را بدست آورد.
مالزی
جمعیت: 30073353
سرانه تولید ناخالص داخلی: 24 هزار و 500 دلار
فضای پویا برای رشد درآمدها، رابطه مستقیم با افزایش درآمد خرده فروشی در این کشور داشته است. در سال 2013 سرانه رشد درآمد ملی 10 هزار دلار بود که به نظر می رسد تا سال 2020 از 15 هزار دلار فراتر رود.
ارمنستان
جمعیت:3060631
سرانه تولید ناخالص داخلی: 7 هزار و 400 دلار
بی ثباتی سیاسی در ارمنستان موجب شد این کشور در فهرست بهترین بازارهای خرده فروشی از 6 به 10 سقوط کند. با این حال ارمنستان همچنان 80 درصد درآمد بالای خرده فروشی خود را از برندهای خارجی بدست می آورد.
مترجم:الف. پورکند