1 به نام خدا

 

مدیریت در شرایط جدید اگر بپذیریم که کار و زندگی،» مجموعه ای از دادوستدها برای رفع نیازهای خود ودیگران« است، میزان رضایت هرکس در زندگی حاصل نوع و کیفیت ارتباطات و دادوستدهای او خواهد بود. اما هرنوع ارتباط و دادوستد تحت تأثیر شرایط حاکم است. اگر شرایط حاکم بر دادوستد، شرایطی همراه با تحریم،تهدید و تحمیل باشد، بطور قطع ارتباط ها و دادوستدها با » محرومیت،محدودیت و فشار« روبرو میشوند و نتایجی که حاصل میشوند، دلخواه و مطلوب نیستند. دادوستد و کسب وکار در ایران سالهای طوالنی تحت تأثیر انواع تحریم ها،تهدیدها و تحمیل های درونی و بیرونی، طبیعی و ساختگی،مقطعی و طوالنی،حاد و مزمن، مستقیم و غیرمستقیم و ساده و. پیچیده بوده است و گاهی همه فعاالن اقتصاد بویژه بخش خصوصی را گرفتار مسائل،مشکالت،فشارها و آزارهای مادی ومعنوی وفردی و جمعی کرده است وآنها را وادار ساخته است . اقتصاد ایران،اقتصاد تحریم های نو و کهنه و درونی و بیرونی بوده است که بعلت پررنگ بودن آثار تحریم بیرونی بسیاری از تحریم ها ،تهدیدها و تحمیل های درونی و داخلی نادیده گرفته شده اند. اگر واقع بین باشیم باید بپذیریم که اگرچه همه مسائل و مشکالت ما با لغو تحریم های جهانی حل نمیشوند اما بطور قطع آثار پس از لغو تحریم ها روی دادوستدها و کسب و کارها، اقتصاد کشور ، در سطح خرد و کالن مشاهده خواهد شد. مهمترین نکاتی که الزم است تا در مدیریت در شرایط جدید مورد توجه جدی قرار گیرند عبارتند از: 1- مدیریت در محدودیت 2- مدیریت جبران 3- مدیریت انتظارات 4- مدیریت گذار 1- مدیریت در محدودیت درک محدودیت ها و برخورد درست با آنها و یا اداره کردن محدودیت و جلوگیری از آثار منفی آنها اولین رکن مدیریت در محدودیت است. لغو تحریم ها به معنای برطرف شدن همه محدودیت 2 ها و محرومیت ها در دادوستدها نیست. ما همواره باانواع موانع و محدودیت ها روبرو میشویم و تنها راه مدیریت محدودیت ها ، پذیرش واقعیت ها و تالش برای کاهش و حذف محدودیت هاست. »خالقیت در محدودیت، مزیت در محدودیت و مطلوبیت در محدودیت«، ارکان اصلی »مدیریت در محدودیت« هستند که الزم است مورد توجه قرار گیرند: o استفاده از اطاق ایده و فکر برای یافتن ایده ها وراه کارهای خالقانه و جدید جهت مقابله با محدودیت هاو تحریم های موجود و جدید o خلق جذابیت ها و مزیت های رقابتی جدید برای حفظ و تقویت قوه رقابتی شرکت o استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود برای بهره وری بیشتر از طریق مدیریت درست موانع و مخارج و مدیریت مناسب منابع و منافع o جلوگیری از هدر رفتن،هدر دادن،ضایعات و ریخت و پاش های آشکار و پنهان o حفظ روحیه مدیریت در محدودیت در تمامی سازمان 2- مدیریت جبران اغلب فعاالن اقتصادی ،بنابر دالیل و عوامل گوناگون »بحران« را تجربه کرده اند و در نتیجه فرصتهای زیادی را از دست داده اند وبا شرایط جدید، همه در جستجوی جبران فرصتهای از دست رفته و از دست داده هستند. خطر بزرگی که ممکن است آثار زیانباری در این مرحله داشته باشد، پدیده»هیجان جبران« است؛ هیجان جبران نوعی شتاب، بیقراری و هیجان زدگی برای جبران کردن عقب راندگی ها و عقب ماندگی هاست . این پدیده گاهی به صورت سرمایه گذاری های پراکنده، تحوالت ناشیانه و رقبای نادرست نمایان میشوند که به دلیل سطحی نگری،ساده انگاری و عدم آرامش باعث ناتمام ماندن پروژه ها،هدر دادن منابع و از دست رفتن فرصتها میشود. در مدیریت جبران گذشته ، رعایت نکات زیر ضروری است: üاستراتژی های تدافعی برای جلوگیری از پس رفت üاولویت بندی نقاط جبران üالزامات و اقدامات مهم برای جبران گذشته üتقویت روحیه ü »بردباری، امیدواری و استواری« برای نتیجه گیری دلخواه üاستفاده از مدیران ،مشاوران ونیروهای انسانی توانمند و عالقمند برای جبران اثار بحران 3 üعدم پذیرش هرنوع پیشنهاد و ایده برای جبران üتوجه ویژه به دام های مربوط به هیجان جبران 3- مدیریت انتظارات یکی از مهمترین الزامات مدیریت پس از لغو تحریم ها، مدیریت انتظارات است. در شرایط جدید گاهی انتظارات کاذب وناشدنی شکل می گیرند که اگر کنترل نشوند بطور قطع مسائل و مشکالت جدیدی به وجود می آورد. مدیریت انتظارات کاذب نوعی رویکرد برای منطقی و معتدل کردن انتظارات با توجه به واقعیات و امکانات است. گاهی آنقدر اینگونه انتظارات متنوع و گسترده میشوند که عدم پاسخگوئی به آنها می تواند بسیار آسیب رسان باشد. رعایت نکات زیر در این زمینه می تواند مفید باشد: §کنترل انتظارات از طریق آگاه سازی و بیان واقعیات §تقسیم بندی و اولویت بندی انتظارات با درنظر گرفتن امکانات §آموزش و اطالع رسانی درست برای کنترل و مهار انتظارات اضافی §پاسخ دادن به بعضی از انتظارات منطقی در کوتاه مدت §خودداری از قول ووعده هایی که شدنی نیستند §برنامه ریزی و تقویت امکانات برای پاسخ دادن به انتظارات §عدم پاسخگوئی به انتظارات کاذب 4- مدیریت گذار و سازگار شرایط نوین دادوستد و کسب وکار، شرایطی است همراه با فرصتها و تهدیدهای متفاوت و جدید . شناخت عوامل محیطی وتأثیرگذار بر صنعت،بازار،کسب وکار و دادوستد وبررسی اثار احتمالی آنها نقش مهمی در چگونگی گذار از شرایط تحریم و رکود به شرایط بهبود،لغو تحریم و عبور از رکود دارد. دوره گذار چهار مرحله دارد که عبارتند از: دوره آمادگی برای بهبود دوره بهبود دوره آمادگی برای رونق دوره رونق پیش شرط مدیریت گذار،آگاهی و استفاده از مهارتها و فنون »مدیریت تحول« در ابعاد گوناگون و در تمامی سازمانهاست. اگر بپذیریم که هریک از مراحل چهارگانه فوق نیازمند تغییر و تحوالت گوناگون است 4 و تالش کنیم تا دگرگونی ها در مسیر درست و هدفمندانه و هوشمندانه دنبال شوند، بطور قطع به نتایج بهتر و مطلوبتری در مدیریت گذار دست خواهیم یافت. اکنون اغلب فعاالن اقتصادی،بنگاه ها و شرکتها در مرحله گذار هستند که توجه به نکات زیر می تواند باعث حرکتهای مفید در این مسیر جدید شوند: üتعیین کارگروه تحول برای دوره گذار به ریاست صاحب یا مدیر ارشد üتوجه به عوامل آموزشی و انگیزشی جهت تحول üبستر سازی برای بهبود از طریق بعضی از تغییرات اولیه üبهبود از طریق »به سازی، بازسازی و نوسازی« در بخش های گوناگون سازمان üآمادگی برای رونق از طریق هم افزائی،همیاری و ارتباط با دیگران üرونق از طریق پویائی و سازگاری با تحوالت و پاسخگوئی دائم به نیازها، نیازمندان و فرصتهای بازار üاستفاده از مدلهای جدید کسب و کار و دادوستد از جمله مدل مدیریت هم افزا شامل: - مدیریتمالکیتی - مدیریت ارتباطی - مدیریت شراکتی - مدیریت شبکه ای üالگوشناسی و آگاهی از عوامل موفقیت دیگران و تنظیم الگوی مناسب و متناسب با خود و شرایط حاکم üمدیریت فرصتهای آشکار و پنهان،حال و آینده üمدیریت تقاضاهای پنهان یا نیازهای پاسخ داده نشده üمدیریت رشد و توسعه سودآور و پایدار

تماس با تکسا

  • ایران - مشهد-خیابان  هنرستان -حدفاصل هنرستان 31 و33 ساختمان باما 
  • 051-31937
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آمار بازدید سایت

امروز0
دیروز20
این هفته93
این ماه214
مجموع196115

آی پی بازدیدکنندگان : 18.116.13.113
Unknown AppleWebKit Unknown Fri 10 May 2024 22:41
Scroll to top