تعریف خرده فروش:

خرده فروشی به عنوان حلقه آخر شبکه پخش و توزیع و نقطه تماس مصرف کنندگان با تولید کنندگان و برندها است.

عوامل موثر در یک خرده فروشی

1- حجم فروش بالا

2- توزیع‌شدگی جغرافیایی فروشگاه‌ها و انبارها

3- مدیریت سیاست‌گذاری‌های متنوع فروش به صورت متمرکز

4- مدیریت در لحظه و به روز موجودی فروشگاه‌ها

5- تنوع و حجم بالای کالاهای در گردش در فروشگاه‌ها

6- ارتباط با تعداد زیاد تامین‌کنندگان

7- ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی و لحظه‌ای بودن فرآیند فروش

8-   پیچیدگی مدیریت گردش کالاها

9-  رضایتمندی و وفاداری مشتریان

10-  ضعف کنترل های درون سازمانی

11- سرعت در عملیات فروشگاه

مسائل و نیازهای خاص صنعت خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

1-   نیاز تامین به موقع موجودی فروشگاه‌ها:

2-   پیچیدگی مدیریت گردش کالاها:

3-   رضایتمندی و وفاداری مشتریان:

4-   ضعف کنترل‌های درون سازمانی:

5-   سرعت در عملیات فروشنده

6-   جمع آوری و پردازش حجم بالای اطلاعات فروشگاه ها

7-   مدیریت مالی متمرکز در فروشگاه و دفتر مرکزی

ویژگی‌های صنعت خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

1- حجم فروش بالا

2- توزیع‌شدگی جغرافیایی فروشگاه‌ها و انبارها

3- مدیریت سیاست‌گذاری‌های متنوع فروش به صورت متمرکز

4- مدیریت در لحظه و به روز موجودی فروشگاه‌ها

5- تنوع و حجم بالای کالاهای در گردش در فروشگاه‌ها

6- ارتباط با تعداد زیاد تامین‌کنندگان

7- ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی و لحظه‌ای بودن فرآیند فروش

انواع فروشگاههای خرده فروشی :
۱-فروشگاههای اختصاصی: در این نوع فروشگاهها با ترکیب نسبتا کامل و محدودی از کالاهای خاص مواجه هستیم مانند انواع کالاهای ورزشی.
۲-فروشگاههای بزرگ: در این نوع فروشگاهها، کالاهای متنوعی مانند پوشاک ،مبلمان ،اثاثیه منزل و غیره به فروش می رسد.
۳-سوپر مارکتها: فروشگاههایی است که انواع کالاهای شوینده،مواد غذایی و لوازم خانگی را به فروش
می رسانند.
۴-فروشگاههای کوچک:فروشگاههایی است که انواع کالاهای راحتی مانند خمیر دندان ،شامپو و غیره را می فروشند.
۵-سوپر استورها: این فروشگاهها معمولا دو برابر سوپر مارکتهای معمولی است ، ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی را به فروش رسانده و خدمات مختلفی نظیر خشکشویی،خدمات پستی،چاپ عکس و غیره را نیز انجام می دهند مانند فروشگاههای زنجیره ای رفاه.

ویژگی های مودر در مکان خرده فروشی

1.انتخاب بازار: انتخاب منطقه ای که ظرفیت خرده فروشی جدید را دارد.

2.ارزیابی منطقه: بررسی ویژگی ها ی کلی منطقه.

3.ارزیابی مکان : بررسی جزیی برای انتخاب مکان نهایی